آیا تدریس خصوصی مجوز می خواهد

آیا تدریس خصوصی مجوز می خواهد؟ + شرایط اخذ مجوز کلاس خصوصی

اگر به تازگی ایده برگزاری کلاس خصوصی و کسب درآمد از طریق تدریس خصوصی به ذهنتان رسیده باشد؛ قطعا به موضوع اخذ مجوز تدریس خصوصی هم فکر کرده‌اید. امروزه برای انجام اکثر فعالیت‌ها به ویژه کارهایی که به صورت مستقیم در ارتبط با مردم هستند؛ باید مجوز دریافت کنید. به همین علت است که اغلب متقاضیان برگزاری کلاس خصوصی به دنبال پیدا کردن پاسخ سوال؛ آیا تدریس خصوصی مجوز می خواهد؟ هستند.

بهتر است بدانید این موضوع را از چند جهت می‌توان بررسی کرد؛ برای مثال شرایط یک معلم خصوصی که قصد تاسیس موسسه آموزشی یا آموزشگاه ندارد، با بقیه معلمان خصوصی متفاوت است. به همین علت نمی‌توان به طور کلی پاسخ یک کلمه ای؛ بله یا خیر را به موضوع اخذ مجوز تدریس خصوصی داد. با توجه به گسترده بودن موضوع؛ شرایط گرفتن مجوز تدریس خصوصی، در ادامه مطلب به بررسی جوانب مختلف این موضوع می‌پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آیا تدریس خصوصی نیاز به مجوز دارد؟

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین سوالاتی که برای معلمان و فارغ التحصيلان دانشگاهی که قصد برگزاری کلاس خصوصی دارند ایجاد می‌شود؛ اخذ مجوز تدریس خصوصی است. در این مورد باید بگوییم؛ کسانی که قصد برگزاری کلاس خصوصی آنلاین و حضوری دارند؛ نیازی به دریافت مجوز تدریس خصوصی نخواهند داشت.

فعالیت در پلتفرم‌های انتخاب معلم خصوصی مانند استادبانک هم نیازی به داشتن مجوز تدریس خصوصی ندارد، به طور کلی کسی که قصد تاسیس موسسه آموزشی یا آموزشگاه ندارد؛ نیازی به اخذ مجوز هم نخواهد داشت. بنابراین موضوع گرفتن مجوز تدریس خصوصی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ اول، برگزاری کلاس آنلاین یا حضوری در منزل، سایر آموزشگاه‌ها و موسسات آموزشی و دوم، تاسیس موسسه آموزشی یا آموزشگاه. مورد اول که نیازی به گرفتن مجوز ندارد، ولی مورد دوم وابسته به اخذ مجوزهای مربوطه است.

آیا تدریس خصوصی نیاز به مجوز دارد

شرایط برگزاری کلاس خصوصی

همانطور که گفتیم برگزاری کلاس خصوصی آنلاین یا حضوری چه در آموزشگاه‌های تاسیس شده و چه در محل زندگی شاگردان یا معلمان؛ به اخذ مجوز تدریس خصوصی نیازی ندارد، ولی یک معلم خصوصی باید از یکسری شرایط برخوردار باشد تا شاگردان بتوانند با خیالی آسوده در کلاس‌های او شرکت کنند. از جمله این شرایط می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تحصیلات دانشگاهی
  • تسلط بر روش‌های تدریس
  • مسلط بودن بر مطالب آموزشی
  • رعایت اصولی اخلاقی
  • یادگیری نحوه برقراری ارتباط درست با شاگردان
  • توانایی برگزاری کلاس
  • برنامه ریزی دقیق و اصولی برای تدریس، برگزاری امتحان، رفع اشکال و ارزیابی
  • پذیرش کاستی‌ها و اقدام برای برطرف کردن آن‌ها
  • یادگیری روش‌های تدریس نوین و ارتقاء دادن سطح آموخته‌های خود

بنابراین درست است که معلمان خصوصی نیازی به اخذ مجوز برای برگزاری کلاس خصوصی آنلاین یا حضوری ندارند، ولی با فراهم کردن این شرایط، کسب مهارت‌ها و ویژگی‌های مهم می‌توانند تعداد بیشتری از شاگردان را جذب کرده و به پیشرفت خود در زمینه تدریس خصوصی کمک کنند.

شرایط اخذ مجوز تدریس خصوصی

شرایط، مدارک و مراحل اخذ مجوز کلاس خصوصی

در کنار معلمان و فارغ التحصيلان دانشگاهی که به دریافت مجوز برای تدریس خصوصی نیاز ندارند، کسانی هم هستند که قصد تاسیس موسسه آموزشی یا آموزشگاه دارند. این افراد در مورد سوال؛ آیا تدریس خصوصی نیاز به مجوز دارد؟ با پاسخ مثبت مواجه می‌شوند. بدون شک تاسیس یک موسسه آموزشی یا آموزشگاه بدون اخذ مجوز تدریس خصوصی از مراجع مربوطه، پیامدهای قانونی و حقوقی به همراه دارد و جرم محسوب می‌شود.

بنابراین کسانی که قصد تاسیس آموزشگاه یا موسسه آموزشی دارند باید از طریق مراجعه به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان فنی و حرفه ای؛ مجوز لازم را دریافت کنند. مجوز هم برای کسانی صادر می‌شود که از شرایط گرفتن مجوز تدریس خصوصی برخوردار باشند، بتوانند مدارک لازم را ارائه داده و در نهایت هزینه‌های مربوطه را نیز پرداخت کنند. بنابراین قبل از انجام هرگونه کاری مثلا تهیه محیط مناسب جهت تاسیس آموزشگاه یا موسسه آموزشی و وسایل مورد نیاز؛ باید از تمام شرایط، مدارک و مراحل اخذ مجوز تدریس خصوصی مطلع شوید و اقدامات قانونی را انجام دهید.

خلاصه مطلب

کم نیستند تعداد کسانی که با وجود کسب مهارت‌ها، دانش و شرایط عالی برای برگزاری کلاس خصوصی، هیچگاه به انجام این کار اقدام نمی‌کنند؛ چون تصور می‌کنند تدریس خصوصی به اخذ مجوز نیاز دارد. بهتر است بدانید تدریس خصوصی آنلاین و حضوری برای کسانی که قصد تاسیس آموزشگاه یا موسسه آموزشی ندارند؛ نیازی به مجوزهای قانونی نخواهند داشت. البته برخورداری از یکسری شرایط علمی، اخلاقی و برقراری ارتباط درست با شاگردان برای برگزاری یک کلاس موفق، ضروری است. از طرفی در پاسخ به سوال؛ آیا تدریس نیاز به مجوز دارد؟ در صورتی که این سوال برای تاسیس آموزشگاه یا موسسه آموزشی مطرح شود؛ باید بگوییم، بله در این شرایط به اخذ مجوز نیاز خواهید داشت.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *