روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی

روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی‌‌ کدامند؟

ریاضی همواره برای دانش آموزان همه مقاطع تحصیلی چالش برانگیز است. مهم‌ترین ‌دلیل این موضوع هم عدم دریافت آموزش‌های مناسب با استفاده از روش‌های تدریس نوین محسوب می‌‌‌شود. به نظر شما روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی‌‌ کدامند؟ آیا همه معلمانی که در مدارس تدریس می‌‌‌کنند از جزئیات این روش‌ها مطلع هستند؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است.

به همین علت اکثر دانش آموزان نمی‌‌‌توانند همه مباحث درس ریاضی را با دریافت آموزش‌های عمومی یاد بگیرند. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی‌‌ می‌‌‌پردازیم.

چرا باید به بهبود روش های تدریس ریاضی پرداخت؟

ریاضی سخته، من ریاضی رو یاد نمی‌‌‌گیرم، ریاضی رو درک نمی‌‌‌کنم و هزاران جمله منفی دیگری که نشات گرفته از قدرت یادگیری شاگردانبه ویژه دانش آموزان ابتدایی نیستند، بلکه استفاده از روش‌های تدریس غیر اصولی این شرایط را فراهم می‌‌‌کنند.

بدون شک اکثر معلمانی که در مدارس ابتدایی تدریس می‌‌‌کنند هنوز هم به نوشتن چند مسئله بر روی تخته کلاسی اکتفا کرده و از هیچ روش دیگری برای افزایش جذابیت درس ریاضی و در نتیجه یادگیری بهتر شاگردان استفاده نمی‌‌‌کنند. همین موضوع مهم‌ترین ‌عامل ترس از یادگیری ریاضی، نامفهوم بودن مباحث آن و در نتیجه عدم پیشرفت تحصیلی است.

به همین علت همواره توصیه می‌‌‌شود معلمان روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی‌‌ و سایر پایه‌های تحصیلی را یاد بگیرند تا شاگردان آن‌ها مفاهیم ریاضی را به بهترین نحو به ذهن بسپارند. در غیر این صورت مشکلات درس ریاضی از یک پایه به پایه تحصیلی دیگر منتقل می‌‌‌شود و مسیر تحصیلی دانش آموزان تغییر می‌‌‌کند. از طرفی معلمان خصوصی این موضوع را بهتر درک کرده و در حال حاضر بسیاری از آن‌ها مانند معلمان سامانه استادبانک، استادسلام و ایران مدرس از بهترین روش‌های نوین تدریس استفاده می‌‌‌کنند.

اهمیت استفاده از روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی

معایب روش های سنتی تدریس ریاضی ابتدایی

همانطور که گفتیم بسیاری از معلمانی که در مدارس ابتدایی مشغول به تدریس هستند؛ هنوز هم از روش‌های سنتی تدریس ریاضی استفاده می‌‌‌کنند. منظور از روش سنتی تدریس ریاضی هم؛ ارائه یک سری از توضیحات کتاب درسی و حل تعداد محدودی مسئله در کلاس است. بهتر است بدانید استفاده از این روش تدریس دارای معایب نامبرده در ادامه مطلب است:

  • عدم یادگیری کامل مباحث درس ریاضی
  • ایجاد سوالات، اشکالات و سوء تفاهم‌های بسیار زیاد
  • عدم وقت کافی برای رفع اشکالات درسی
  • ترسیدن دانش آموزان از یادگیری درس ریاضی
  • کاهش انگیزه شاگردان
  • منتقل شدن اشکالات درس ریاضی از یک پایه تحصیلی به پایه‌های بعدی

به این ترتیب ممکن است استعدادهای یک سری از دانش آموزان سرکوب شود، مسیر تحصیلی آن‌ها و در نتیجه آینده چنین کسانی تغییر کند. به همین علت توصیه می‌‌‌شود معلمان از روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی‌‌ و سایر پایه‌ها و دروس استفاده کنند.

روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی‌‌

الان که با معایب روش‌های سنتی تدریس ریاضی و همچنین لزوم استفاده از روش‌های نوین آشنا هستید، به نظر شما روش‌های تدریس نوین ریاضی چهارم ابتدایی کدامند؟ آیا برای استفاده از این روش‌ها به فراهم کردن شرایط خاصی نیاز است؟ در پاسخ به این سوالات باید به روش‌های نامبرده در ادامه مطلب اشاره کنیم:

1_ روش مبتنی بر بازی

بدون شک دانش آموزان ابتدایی مفاهیم درسی را به کمک بازی‌های مختلف بهتر یاد می‌‌‌گیرند. بنابراین طراحی بازی‌های مناسب، استفاده از ابزارهای فیزیکی و همچنین بازی‌های آنلاین به یادگیری بیشتر شاگردان کمک می‌‌‌کنند. برای انجام بازی‌های آنلاین نیز می‌‌‌توانید به سایت‌هایی مانند موارد زیر مراجعه کنید:

  • Coolmath Games
  • Khan Academy
  • Math Playground
  • Prodigy
  • Math Blaster
  • SplashLearn

به این ترتیب ترس از یادگیری درس ریاضی نیز برای شاگردان از بین می‌‌‌رود.

2_ روش مبتنی بر فناوری

یکی دیگر از انواع روش‌های نوین تدریس؛ استفاده از نرم افزارهای واقعیت مجازی است. به کمک این نرم افزارها می‌‌‌توانید ساختار اشکال هندسی، کاربرد مباحث ریاضی، جمع و تفریق و غیره را به دانش آموزان ابتدایی آموزش دهید. از جمله این نرم افزارها می‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • SplashLearn
  • Todo Math
  • Math Puzzle for Kids
  • Math Bingo

البته در تمامی مدارس کشور امکان استفاده از این روش فراهم نیست، ولی به راحتی می‌‌‌توان از این روش در کلاس‌های خصوصی استفاده کرد.

3_ روش تعاملی

برای یادگیری بیشتر و بهتر مباحث درس ریاضی می‌‌‌توانید دانش آموزان را گروه بندی کرده و بازی ریاضی، حل تمرین، بحث گروهی و موارد این چنینی را انجام دهید.

4_ روش مبتنی بر مشکلات واقعی

یکی دیگر از روش‌هایی که به یادگیری بهتر درس ریاضی کمک می‌‌‌کند؛ روش مبتنی بر مشکلات واقعی است. در واقع باید مشکلات واقعی که به کمک ریاضی حل می‌‌‌شوند را مطرح کرده و به کمک شاگردان برای آن‌ها راه حل پیدا کنید. به این ترتیب همان مباحث درسی بهتر در ذهن شاگردان ثبت می‌‌‌شوند.

لزوم یادگیری روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی

لزوم آموزش معلمان برای یادگیری روش های نوین تدریس

بهتر است بدانید حتی اگر بی نهایت روش نوین تدریس ریاضی ابداع شوند؛ تا زمانی که همه معلمان آن‌ها را یاد نگیرند، شرایط تحصیلی شاگردان تغییر نمی‌‌‌کند. بنابراین معلمان باید با شرکت در دوره‌های آموزشی و همچنین تحقیق و جستجو فردی؛ روش‌های تدریس نوین ریاضی چهارم ابتدایی و سایر پایه‌ها و دروس را یاد بگیرند. به این ترتیب می‌‌‌توانند باعث افزایش انگیزه شاگردان و همچنین کشف استعدادهای آن‌ها شوند.

بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور روش‌های نوین تدریس جای روش‌های سنتی را می‌‌‌گیرند و ترس از یادگیری ریاضی برای همه دانش آموزان از بین خواهد رفت. از جمله سایت‌هایی که معلمان می‌‌‌توانند با مراجعه به آن‌ها از روش‌ها و رویکردهای نوین تدریس ریاضی استفاده کنند، می‌‌‌توانیم به موراد زیر اشاره کنیم:

  • National Council of Teachers of Mathematics
  • YouCubed
  • Math Solutions
  • Khan Academy
  • Teaching Channel
  • Mathalicious
  • Illustrative Mathematics

بنابراین معلمان می‌‌‌توانند از شرایط و فرصت‌های پیش آمده استفاده کرده و آموزش‌های لازم را برای یادگیری روش‌های نوین تدریس دریافت کنند.

خلاصه مطلب

یادگیری ریاضی می‌‌‌تواند برای دانش آموزان ابتدایی؛ سخت، چالش برانگیز و حتی ترسناک باشد در صورتی که از روش‌های نوین تدریس استفاده نشود. بدون شک سیاه کردن تخته کلاس درس و توضیحات متوالی؛ دردی از دانش آموزان دوا نمی‌‌‌کنند، بلکه استفاده از روش های نوین تدریس ریاضی چهارم ابتدایی‌‌ و سایر پایه‌ها هستند که به پیشرفت تحصیلی شاگردان کمک خواهند کرد. بنابراین همه معلمان باید به یادگیری روش‌های نوین تدریس اقدام کنند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *