ویژگی های معلم خصوصی موفق

مهم ترین ویژگی های معلم خصوصی موفق کدامند؟

اطلاع از ویژگی های معلم خصوصی موفق می‌تواند برای شاگردان و همچنین کسانی که قصد برگزاری کلاس خصوصی و ورود به عرصه ارائه تدریس خصوصی دارند، موثر باشد. متقاضیان شرکت در کلاس‌های خصوصی می‌توانند با اطلاع از ویژگی های معلم موثر؛ بهترین معلم خصوصی را انتخاب کنند. از طرفی معلمان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که قصد برگزاری کلاس خصوصی دارند هم می‌توانند با الگوبرداری از معلمان موفق؛ خودشان هم در این زمینه موفق باشند و پیشرفت کنند.

البته مطلع شدن از ویژگی های شخصیتی معلم موفق به تنهایی کافی نیست و سایر معلمان باید آن ویژگی‌ها را کسب کرده و در رفتار، نحوه برقراری ارتباط و غیره خود به کار بگیرند. با توجه به اهمیت مطلع شدن از ویژگی های معلم خصوصی موفق، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جزئیات بیشتری از این موضوع بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آیا ویژگی های معلم موثر، منحصر به فرد هستند؟

همانطور که گفتیم مطلع شدن از ویژگی های شخصیتی معلم موفق و همچنین سایر ویژگی‌هایی که در ارائه مباحث آموزشی اهمیت دارند؛ به پیشرفت در حوزه تدریس خصوصی و همچنین انتخاب یک معلم خوب کمک می‌کند. بهتر است بدانید برخی افراد تصور می‌کنند؛ معلمان موفق ویژگی های منحصر به فردی دارند و کسب همان ویژگی‌ها نیز بسیار سخت است.

در حالی که انواع ویژگی تدریس خصوصی موفق و بهترین معلمان خصوصی؛ قابل دستیابی هستند و فقط به کسب اطلاعات و سپس تمرین کردن نیاز دارند. بنابراین چنانچه به عنوان یک معلم قصد برگزاری کلاس خصوصی دارید؛ بهتر است تصورات اشتباه را کنار گذاشته و به مهم‌ترین ویژگی های معلم موثر که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه کنید:

شخصیت و ویژگی‌های فردی: یک معلم خوب؛ یک فرد صادق، با حوصله، انتقاد پذیر، حتی رازدار و امانت‌دار شاگردان خود است.

توانایی‌های حرفه‌ای: معلمان خصوصی موفق؛ علاوه بر دانش کافی از روش‌های تدریس اصولی و نوین هم مطلع هستند و از منابع آموزشی و ابزارهایی حرفه‌ای برای تدریس استفاده می‌کنند.

ارتباط با شاگردان: یک معلم خوب و حرفه‌ای با شاگردان خود؛ درست ارتباط برقرار می‌کند، آن‌ها را در بحث‌های کلاسی شرکت داده و به حرف‌هایشان گوش می‌دهد.

رویکردهای تدریس: در کنار سایر ویژگی تدریس خصوصی موفق باید به نیازسنجی شاگردان نیز اشاره کنیم. یک معلم موفق نیازهای آموزشی شاگردان را شناسایی کرده و با روش‌های تدریس اصولی، آن‌ها را برطرف می‌کند.

تطابق با تکنولوژی: امروزه معلمان خصوصی موفق؛ همزمان با پیشرفت تکنولوژی پیش می‌روند و از اپلیکیشن‌هایی مانندgoogle meet، skype، ابزارهای دیجیتال و به طور کلی از فناوری برای آموزش به شاگردان استفاده می‌کنند.

توانایی ارزیابی: یک معلم خصوصی خوب به صورت مستمر پیشرفت شاگردان خود را ارزیابی می‌کند و برای بهتر شدن وضعیت تحصیلی آن‌ها برنامه ریزی خواهد کرد.

توجه داشته باشید ویژگی های ظاهری معلم هم بر موفقیت او تاثیر دارد. منظور از ویژگی ظاهری؛ آراستگی ظاهر، لباس‌ها و به طور کلی مرتب و مناسب بودن آن‌ها برای یک کلاس آموزشی است.

مهم ترین ویژگی های معلم خصوصی موفق

مهم ترین ویژگی های معلم خوب از نظر بزرگان

روی کار آمدن یک جایگاه شغلی تحت عنوان معلمی یا معلم بودن به امروز و دیروز مربوط نیست، بلکه معلمی پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد. معلم بودن آنقدر با اهمیت و موثر است که بسیاری از بزرگان دنیا در مورد ویژگی‌های یک معلم خوب نکاتی را بیان کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین ویژگی های معلم خوب از نظر بزرگان و نکات بیان شده توسط آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آلبرت انیشتین: خردمندترینِ آموزگاران کسی است که بتواند لذت دانش و بیان خلاقانه تمامی امور را در افراد مختلف برانگیخته کند.

بیل گیتس: اگر برایتان مهم است که فرزندانتان بهترین آموزش را ببینند؛ برایشان معلم عالی پیدا کنید، نه مدرسه عالی.

فردریش نیچه: کسی که ذاتا آموزگار باشد؛ به تمامی امور دانش آموزانش حتی آنچه که به خودش مربوط است به طور جدی می‌پردازد.

ابن سینا: یک معلم خوب باید خردمند و آشنا به تربیت کودک باشد و راه معاشرت با شاگردان را بداند.

بهتر است بدانید ویژگی های معلم خوب از نظر جان دیویی نیز به عنوان یکی از فلاسفه تعلیم و تربیت شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب هستند:

  • کنترل احساسات سلطه‌جویانه
  • توانایی هدایت کلاس به سمت اهداف مشخص
  • آگاهی از تفاوت‌های فردی شاگردان

بنابراین یک معلم زمانی می‌تواند کلاس‌هایی موفق برگزار کند و به پیشرفت شاگردان و در نتیجه موفقیت خود کمک کند که از ویژگی های مهمی برخوردار باشد.

خلاصه مطلب

پیشرفت در هر حوزه‌ای نیازمند رعایت یکسری نکات و کسب تعدادی ویژگی مثبت است. پیشرفت در حوزه تدریس خصوصی و برگزاری کلاس خصوصی نیز از این موضوع مجزا نبوده و یک معلم زمانی می‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند که ویژگی های معلم خصوصی موفق را کسب و تقویت کند. توجه داشته باشید پیشرفت در این زمینه در صورتی سخت است که از ویژگی های معلم موثر مطلع نباشید، پس بهتر است در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورده و ویژگی‌های مثبت متعددی را کسب و تقویت کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *